Afprøve model for samarbejde mellem bibliotek og fakultet - et implementeringsprojekt

Undersøgelser om udvikling af studerendes informationskompetence og erfaringer fra samarbejde med uddannelsesbiblioteker viser, at ikke alle uddannelser har et formaliseret samarbejde om undervisning og vejledning, der støtter en sådan kompetenceudvikling.

I et aktionsforskningsprojekt blev en model udviklet og afprøvet med henblik på etablering af samarbejde mellem bibliotek og uddannelse. Projektet var knytte til VIA University College med deltagelse af bibliotekarer, undervisere og ledere fra Campus Silkeborg og Campus Horsens. Modellen viste sig anvendelig i processen med at etablere et samarbejde mellem bibliotek og uddannelse ud fra antagelser om oplevelse af nødvendighed, ejerskab, ledelsesforankring og at fælles fokus er en forudsætning for samarbejde.

Projektet blev støttet økonomisk af DEFF og VIAUC, og resultaterne er i færd med at blive publiceret i uddannelses- og biblioteksfaglige tidsskrifter. Revy er udkommet med en kort artikel om, hvor vigtig en partner bibliotekaren er for uddannelsen, når studerende skal udvikle og demonstrere informationskompetence (issuu.com/revy/docs/revy_2014_nr4). Artiklen bygger på erfaringer fra dette og tidligere projekter om udvikling af studerendes informationskompetence.

For mere info, se venligst Projektbanken:
projekter.bibliotekogmedier.dk/projekt/afprove-model-samarbejde-mellem-bibliotek-og-fakultet-et-implementeringsprojekt

Uddannelses- og Forskningsministeriets logo
Undervisningsministeriet
  • DEFF
  • Slots- og Kulturstyrelsen
  • H.C. Andersens Boulevard 2
  • 1553 København V
  • Tlf: +45 33 95 42 00
  • Email: deff@slks.dk
  • CVR-nr. 34072191
  • EAN-nr.: 5798000793248

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)