God forskning og åbenhed går hånd i hånd

Knowledge Exchange har udgivet ny rapport med råd fra 45 eksperter og interessenter, der alle arbejder med forskning og videnskab. Rapporten oplister næste skridt, for at indføre mere deling, mere åbenhed og mere demokratisk samarbejde i videnskaben

Open Scholarship handler om mere åbenhed til forskningsproces- og resultater, om systemer der tillader deling og samarbejde. Med hensynstagen til persondata, anonymitet og etik bør åbenhed og deling ses som en integreret del af god forskning, ikke et alternativ til det. Dette var et af de ofte gentagede konklusioner på Knowledge Exchanges workshop om Open Scholarship, der blev afholdt i Paris i efteråret 2017.

Nu udkommer workshop rapporten, der kan læses som en koncis menu for, hvilke næste skridt der skal tages for mere Open Scholarship.

Rapporten kan læses her

Mange positive tegn

Der er nationalt og internationalt mange positive tegn på, at Open Scholarship bliver mere udbredt i disse år. Gode eksempler og lovende udviklinger. Men der er fortsat brug for at tage fat om de udfordringer, som omstillingen møder med egne handlinger både på et personniveau og i institutionerne.

I rapporten kan man læse bud på, hvad der kan gøres.

 

 

Siden er sidst opdateret: 13.02.2018

Knowledge Exchange er et videnssamarbejde mellem DEFF og søsterorganisationerne i Europæiske lande, der har føretrøjen på i overgangen til Open Scholarship: Jisc fra Storbritannien, DFG fra Tyskland, SURF fra Holland, CSC fra Finland og CNRS fra Frankrig. I workshoppen i Paris deltog en håndfuld danske dekaner og informationsteknologieksperter.

Uddannelses- og Forskningsministeriets logo
Undervisningsministeriet
  • DEFF
  • Slots- og Kulturstyrelsen
  • H.C. Andersens Boulevard 2
  • 1553 København V
  • Tlf: +45 33 95 42 00
  • Email: deff@slks.dk
  • CVR-nr. 34072191
  • EAN-nr.: 5798000793248

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)