Videnudveksling om forskeridentifikation i ny rapport fra Knowledge Exchange

DEFF er partner i Knowledge Exchange, der sikrer videndeling mellem vores europæiske søsterorganisationer. Nu udkommer en Knowledge Exchange-rapport.

Deling af erfaringer

Knowledge Exchange afholdte i juni en workshop om to digitale forskningsidentifikatorer – ORCID og ISNI. På workshoppen udvekslede man erfaringer og diskuterede mulige fremtidsscenarier for digitale forsker-ID’er. Disse drøftelser er nu udkommet som en rapport. I rapporten kan du læse om, hvorledes det går med implementeringen af ORCID og ISNI i Knowledge Exchange-landene.

Og formulering af fremtidige scenarier

Disse erfaringer bruges i rapporten til at opstille en række plausible fremtidige udviklinger samt policy-forslag. Eksempelvis kan det forventes, at flere fonde og forskningsinstitutioner vil kræve en ORCID-registrering fra den enkelte forsker i fremtiden. Knowledge Exchange-landene kan derfor med fordel samarbejde om på forhånd at sikre denne juridiske og kontraktuelle viden.

Tilsvarende kommer med rapporten om overvejelser om, hvorledes implementeringen af ORCID – der i omfang varierer fra land til land – kan tage ”det næste skridt”.

Implementering i Danmark

I Danmark er målsætningen, at 80 % af alle forskere har en ORCID i sommeren 2016. Man kan følge udviklingen på ORCID.org, der er en del af DEFF-projektet ”Forskningsdokumentation og –kommunikation”.

Læs “Researcher Identifiers - National approaches to ORCID and ISNI implementation”-rapporten på Knowledge Exchange's hjemmeside.

Siden er sidst opdateret: 19.09.2017
Uddannelses- og Forskningsministeriets logo
Undervisningsministeriet
  • DEFF
  • Slots- og Kulturstyrelsen
  • H.C. Andersens Boulevard 2
  • 1553 København V
  • Tlf: +45 33 95 42 00
  • Email: deff@slks.dk
  • CVR-nr. 34072191
  • EAN-nr.: 5798000793248

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)